Hoe het allemaal begon..

28 februari 2018 - Shanghai, China

Maandag 26 februari 2018, was het dan eindelijk zo ver: D-day! Na maanden aan voorbereidingen en veel gedoe met betrekking tot het regelen van een visum, de annulering van mijn vliegtuigboeking, verhuizen, en de koffer dichtkrijgen (en minder dan 30kg laten wegen) later, was de dag dan eindelijk aangebroken. De dag waarop ik ons koude kikkerlandje voor 6 maanden gedag ging zeggen (dit was vooral extra plezierig omdat ik zag dat het ging vriezen in Nederland en dat het lekker al 15 graden was in Shanghai). Aangekomen op Schiphol, werd ik gerustgesteld door de weegschaal van KLM: de koffer was maar een schamele 29kg. Als test zette ik ook even mijn handbagage erop, en ik zal maar eventjes voor mijzelf houden hoeveel dat ding wel niet woog. Gelukkig hadden ze nergens gewichtscontroles, want Garuda Indonesia (waarop ik overstapte in Jakarta) accepteert eigenlijk maar 7kg handbagage. Ik liep daarna rustig door de douane, en nadat ik daar doorheen was begon op een gegeven moment allemaal commotie. Wat bleek, iemand was zijn portemonnee kwijt met daarin maar liefst 1000USD. Nou de lichte zenuwen voor de 32 uur durende reis werden opeens vervangen door nieuwsgierigheid en sensatie (helaas heeft die man zijn geld nooit terug gekregen, maar wel zijn leeggeroofde portemonnee..). Nadat ik verbijsterd had gekeken naar de commotie (helpen kon ik toch niet) ging ik mij toch maar eens richting het vliegtuig begeven. Eenmaal binnen aangekomen schrok ik eigenlijk wel van de luxe. Ik had tot nu toe alleen nog maar op 1 internationale vlucht gezeten naar Suriname - 9 jaar geleden - en toen had SLM echt nog geen digitale schermen met daarop de wereld aan muziek, tv shows en films. Nou je kunt je voorstellen dat ik die nacht daardoor maar weinig heb geslapen. Plus dat ze heerlijk voedsel serveerden en ik geen enkele maaltijd wilde missen. We zullen maar zeggen eens een krent, altijd een krent.

Na iets van 12 uur arriveerden we in Kuala Lumpur waar het vliegtuig even moest bijtanken. Nu werden we geacht het vliegtuig te verlaten, maar als je verder zou vliegen met KLM dan mocht je je handbagage laten liggen. Nu dacht ik met mijn domme slaperige hoofd dat ik hier in Kuala Lumpur al over moest stappen op Garuda Airlines (wat mij dan vervolgens via Jakarta naar Shanghai zou brengen). Dus ik stapte uit met al mijn handbagage, en na een halfuur kom ik tot de realisatie dat ik toch wel weer hetzelfde vliegtuig in moest. Maarja ik was alweer buiten de gate en in Kuala Lumpur hebben ze zelfs bij de gate een douane. Dus mijn bagage moest daar weer doorheen. Natuurlijk wist ik niet dat hier strengere en andere eisen golden, dus huppa daar ging mijn first aid kit inclusief handige schaar. Heb em toch maar liefst 0x kunnen gebruiken; top aankoop. Na een zeer emotioneel afscheid kon ik weer aan boord van het vliegtuig en kreeg ik nog een heerlijke maaltijd die mij heel goed troostte. Wist je dat je zelfs gratis wijn kon krijgen??!

Eenmaal aangekomen in Jakarta kreeg ik een ware VIP behandeling. Samen met een andere Nederlander (de enige waartegen ik sinds vertrek Nederlands heb kunnen praten =( ), een Duitser, en Zweedse, werden we opgevangen bij de gate en per luxe bus (ja een hele bus voor maar 4 man) vervoerd naar een andere terminal. Na weer wat douane controles gepasseerd te hebben mocht ik 6uur lang luieren op de heerlijke ligbanken en stoelen inclusief oplaadpunt. Na nog even afscheid te hebben genomen van Westers eten bij de Mac, was het de hoogste tijd om mijn wachttijd op te vullen met heerlijk entertainment zoals air crash investigation (dat op grote displays in de vertrekhal gedraaid werd). De ideale locatie om die show uit te zenden. Nou ik stapte natuurlijk met een super goed gevoel daarna het vliegtuig in, maar gelukkig was daar weer wat comfort food en gratis drank. Toen ik ging boarden werd trouwens ook opeens mijn stoel gewijzigd, waardoor ik een stoel met extra service en extra beenruimte toegewezen kreeg. Nou daar ging ik natuurlijk helemaal niet over zeuren en optimaal gebruik van maken.

Om 7uur ’s ochtends (Chinese tijd) arriveerde ik dan eindelijk in Shanghai, en toen het vliegtuig de grond raakte kwam de realisatie: voor de komende vijf maanden zal dit mijn thuisbasis zijn en zal ik het land niet mogen verlaten. Helaas dus geen uitstapjes naar Japan, Thailand, Taiwan, Hong Kong etc. voor mij, maar ik ga wel hele mooie reizen maken binnen “mainland China”. Op naar het hostel voor de eerste nacht, en 1 maart kan ik dan eindelijk mijn dorm betreden. Wordt het een single room of double room? Ik ben heel erg benieuwd!

The Bund The BundNanjing Road

1. Jose delange:
    30 maart 2018
    hallo ik wens je een toffe reis
    ik ben deze winter ook n china geweest en het was reuze fijn hoor.
    soms moeilijk maar ze helpen u echt goed ondanks het taalverschil
    Shanghai nog niet gedaan .
    zal voor deze winter weer zijn.
    als ge kunt tips geven laat maar komen
    doe zeker het natianaal park waar ze die film avatar opgenomen hebben
    reuze goed
    nog een goede reis