Guòqù jǐ gè yuè

10 juli 2018 - Shanghai, China

Er is alweer een maand voorbij gevlogen en momenteel zijn de laatste dagen op de campus aangebroken. Vannacht heb ik mijn laatste report ingeleverd waardoor de vakantie officieel is begonnen! Wat een euforisch gevoel ook al kon ik dit semester niet al te serieus nemen. Aranza was 10min later ook klaar, en dus gaf dat de ultieme gelegenheid om de rode wijn (die we tijdens mijn verjaardag niet open kregen, zelfs niet door het tegen een boom aan te slaan) aan te breken. Tja ik moet die drankvoorraad (vodka, bier, en wijn wat nooit is aangebroken omdat je overal gratis drank krijgt) in mijn kamer nog even kwijt zien te raken voordat ik ook uit mijn kamer ga op 10 juli. Helaas zeg ik ook, aangezien mijn lieve kamergenootje Aranza zojuist officieel uit de kamer is gegaan. Heel erg jammer maar helaas wel de realiteit. Verder doet ook het internet het momenteel niet, en dus kan ik geen eens even gaan huilen in een hoekje onder het genot van een serie en ijs.. Vandaar dan ook dat ik maar eens heb besloten om een blog te schrijven… 😉

Laat ik maar eens beginnen met waar we gebleven waren in de vorige blog: de massage. Man man man, wat was dat een marteling. Alles behalve die happy ending. Het was eerder 60min – want ja ik ging voor het ultieme genot en dus niet voor maar 40min – aan pijn lijden, nog meer pijn lijden, en het gevoel hebben dat je beter kan sterven. Gelukkig had de masseur door dat ik nogal pijn aan het lijden was, en dus deed ze het al op z’n zachtst... Tja laten we zeggen dat ik andere definities heb van zacht en hard. Ik was daar overigens met Vivian en T en zij kunnen beiden wel een aardig woordje Chinees, waardoor ik achteraf te horen kreeg dat ik gelukkig blijkbaar niet de enige Nederlander ben die er niet tegen kan. De dag ervoor had ze blijkbaar ook al twee watjes mogen masseren XD. Nou dit watje was alleen echt niet aan het overdrijven aangezien ik VIER dagen lang nog blauwe plekken over mijn hele rug had.. Heerlijk voor als je precies dat weekend, terwijl je dus de blauwe plekken hebt, naar Hangzhou gaat met je backpack..

Na een lekker biefstukje naar binnen te hebben gepropt en wat nodige uurtjes slaap gepakt te hebben (liggend op mijn buik want mijn rug kon het niet aan), stapte ik in de trein naar Hangzhou met Linda, Anina, en Charlotte. Daar aangekomen hebben we moeilijk veel gedaan. Zo zijn we naar het financial district gegaan om allerlei architectuur te bekijken (o.a. Raffles City van UN Studio en wat gebouwen van Norman Foster), echter was het hier nogal een beetje saai en grauw. We gingen dan ook snel door naar ons hostel, niet wetende dat het middenin het toeristische hart van Hangzhou lag waar iedereen komt om souvenirs te kopen. Na de nodige aankopen te hebben gedaan begaven wij ons snel richting de bus die ons naar de China Art Academy net buiten de stad zou brengen. Op deze campus staan tientallen gebouwen van Kengo Kuma die echt de moeite waard zijn om te bezoeken (o.a. China Academy of Arts’ Folk Art Museum waar momenteel bamboe centraal staat). Echt geweldige architectuur. We hadden ook nog eens het geluk dat de graduation show precies in de week dat wij er waren plaatsvond. Wat erin resulteerde dat elk gebouw op de campus was omgetoverd in prachtige musea met kunst, (architectonische) maquettes en nog veel meer! Het was vooral heel bijzonder dat als je naar alles keek je je tegelijkertijd even kon inbeelden dat mensen die even oud als jij zijn (of misschien zelfs jonger) al die prachtige metershoge schilderijen hadden gemaakt. Zo veel talent, moeite en discipline.

’s Avonds hebben we genoten van de lichtshow op het water (die eigenlijk minder spectaculair was dan verwacht maar nog steeds leuk) en zijn we dood neergeploft in bed. De volgende ochtend stonden we weer vroeg op om ons richting de theeplantages - net buiten Hangzhou in Longjing - te begeven. Na flinke stukken bergopwaarts lopen kregen we een prachtig uitzicht over de plantages met wat mist als beloning. Tja het is en blijft China. Na wat lokale thee te hebben gedronken begaf ik mij richting het noordelijke deel van het Westelijk Meer. Na hier wat tempels bezocht te hebben besloot ik richting de Baochu pegoda te gaan. Niet helemaal beseffend dat dit mooie bouwwerk zich bovenop een berg bevindt. Na dus weer wat meters gepakt te hebben werd ik getrakteerd op een geweldig uitzicht over de hele omgeving. Het was hier veel minder mistig dan bij de theeplantage, waardoor je de skyline van Hangzhou kon zien en alle parken rondom West Lake. Ik besloot dan ook daar pas 2 uur later te vertrekken; na intens genoten te hebben van het uitzicht, terwijl ik ondertussen voor sommigen het hoogtepunt van hun excursie was.

De laatste dag bracht ik nog even een bezoek aan de Leifeng Pagoda, City God Temple, en sloot ik de reis naar Hangzhou af met een bezoek aan de andere campus van de China Art Academy. Hier was gelukkig ook de graduation show aan de gang, waardoor ik weer in mijn handjes kon wrijven van geluk. Zo veel mooie kunstwerken! Na dezelfde avond nog even naar de Chinese taalles geweest te zijn was het wel mooi geweest, en besloot ik de paar dagen daarna het lekker rustig aan te doen. En misschien ook maar eens even te beginnen aan de deadlines van eind juni.

Zo gezegd, zo niet gedaan. Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik goed in dingen uitstellen en dus stelde ik ook maar al te graag het schrijven van essays uit. Ik besloot met T naar de Yellow Mountains (Mt. Huangshan) te gaan om daar eens even ultiem te gaan genieten. Een busreis van 6uur zou ons niet tegenhouden om even lekker te gaan hiken bij één van de beste/populairste bergketens in China. Vol goede moed kwamen we aan in Tangkou, maar we waren eerlijk gezegd meer geïnteresseerd in het eten dan in de bergbeklimming op dat moment. Schransen was dan ook het eerste wat op de planning stond. Na een goed vreetfestijn met veel te veel voedsel begaven we ons richting het hostel. Daar kwam een fanatieke Chinees net terug van zijn bergbeklimming en wilde ons dan ook maar in lekker veel details vertellen wat voor route we het beste konden lopen in de twee dagen dat we daar zouden zijn. Hij raadde ons een route aan met veel pieken en dalen, niet wetend dat we 10min na ons gesprek zouden besluiten om te gaan kramperen (kramp + creperen + kamperen = kramperen) boven op de berg. Iets waarvoor je eigenlijk toch wel een tent, slaapzak, en luchtbed nodig hebt daarbovenop de berg. En tja hoe ga je dat boven krijgen zonder te veel last te krijgen van je rug, benen en ademhaling? Nou niet als je al die pieken die hij voorstelde gaat doen. We besloten dan ook maar het ietsjes minder intensief voor onszelf te maken. Iets wat we wel besloten, maar helaas niet waarmaakten aangezien we – zonder het te weten - een kabellift omlaag namen tot aan beneden in de canyon. Dit had een hoogteverschil van meer dan 900m tot gevolg; iets wat we in 3-4uur moesten omhoog lopen want anders zou het te donker zijn om op onze krampeerplaats aan te komen. En anders zouden we ook geen goed plekje hebben want we hadden al vele Chinezen met een tent zien hiken en we wilden niet in een modderplas eindigen. Zo gedacht, zo helaas niet uitgepakt. We waren gelukkig wel voor het donker op onze eindbestemming, alleen hebben Chinezen iets met massaal rond openingstijd aan komen kakken en dus alle plekjes innemen. We belandden dus wel degelijk in een waterplasje met onze tent. Ons niet realiserend dat de tent niet helemaal waterdicht was en het super mistig was. Tja fijne nacht zullen we dan maar zeggen. Vooral als je het gesnurk van sommigen hoorde. Eindoordeel: kramperen op een berg was een unieke ervaring maar misschien wel beter om het de volgende keer in een ander land op een minder toeristische plek te doen. Overigens ga ik wel nog naar Zhangjiajie (Avatar mountains) en zit ik er eerlijk gezegd wel over na te denken om weer op de berg te gaan slapen aangezien je dan de zonsondergang en zonsopkomst kan zien.. Hopen op het beste zal ik dan maar zeggen =). Overigens was dit ook de reden waarom we wilden kramperen in de Yellow Mountains. Helaas was er die eerder genoemde mist die ’s avonds het zicht belemmerde tot aan 5m max. en ’s ochtends ook nog steeds wel een blokkade vormde. Een mooie zonsop- of ondergang met de rood-oranje-gele gloed heb ik dus helaas niet gezien ondanks alle moeite.. Maar ondanks dit was de tocht echt geweldig en heb ik er totaal geen spijt van dat ik er met T heen ben gegaan. We hebben elkaar daar echt goed leren kennen en ik kon eindelijk eens om andermans hoogtevrees lachen omdat ik volgens mij over de mijne heen begin te komen =).

Overigens waren we helemaal dood na die canyon beklimming op dag 1 in de bergen, dat we besloten om de tweede dag alleen maar de zonsopkomst te zien en daarna meteen te hiken richting de kabelbaan die ons terug naar het hostel zou brengen. Halverwege de tocht naar de kabelbaan konden we onze benen echt niet meer optillen en we waren dan ook maar al te blij toen we even later ons bed zagen. We konden niet meer. Na wat bijtanken op bed besloten we dat we ons weekendje weg wel even goed moesten afsluiten. Iets wat in onze ogen gelijkstond aan een bezoekje aan de hot spring. Jammer genoeg waren we onze bikini’s vergeten en dus begaven we ons richting één van de vele lokale supermarkten om daar een heerlijke oma badpak te kopen (aangezien dat het enige was dat mij in dit land met kleine mensen/tieten zou passen). Vol zelfvertrouwen liepen we met onze nieuwe outfitjes de hot spring in, en natuurlijk moest ik hier eindelijk eens een keertje een knappe Chinees zien... Tja ik denk niet dat mijn badpak daar in mijn voordeel werkte. Het had trouwens zelfs een rokje eraan vastzitten, helemaal hip.

Na dit avontuur was het toch echt tijd om te beginnen met het schrijven van essays. Ik hoefde er maar twee in te leveren, en dus was mijn spanningsboog om eraan te werken niet heel groot. Ik heb het uiteindelijk wel gewoon afgekregen, maar niet zonder ondertussen er steeds dagjes op uit te gaan naar allerlei bezienswaardigheden zoals Shanghai Finance Centre (Foster+Partners en Heatherwick), Lujiazui, en meerdere musea. Ook heb ik nog een paar keer lekker aan de Korean BBQ gezeten, heb ik voor het eerst gedroogde mango gegeten (en raakte ik meteen verslaafd), en hebben we met de Disneyland-crew de film Tron proberen te kijken. En bij het laatstgenoemde zal ik even de nadruk leggen op “proberen” aangezien er niet doorheen te komen was en we dus na 15min de Tron hebben ingeruild voor Get Out. Ook begon natuurlijk het WK en heb ik mij vele malen tussen de mensenmassa vermaakt om alle juichende fans. Mijn favoriet was toch wel toen Mexico won van Zuid-Korea. Ik bevond mij op dat moment in een Mexicaanse bar en het dak ging er echt vanaf (en ook werden er gratis shotjes uitgedeeld). Hierna besloten we de zonsopkomst bij de Bund te gaan bekijken. Iets waar we het al het hele semester over hadden, maar wat we nooit gedaan hadden. Adembenemend mooi was de mist. Ja mist, want helaas was er maar weinig te zien van de zonsopkomst en was het gewoon alleen vroeg in de morgen.

Stiekem doe ik u al meer dan een week over het schrijven van deze blog en in de tussentijd is er al vrij veel gebeurd. Zo was mijn moeder er afgelopen week en heb ik haar rondgeleid in Shanghai en Hangzhou. Helaas waren er ook veel problemen met haar accommodatie waarbij zelfs de politie betrokken is geweest. Ik geef jullie 1 tip: boek nooit maar dan ook nooooooit een kamer bij Aikaiki Home / Backpackershostel of hoe ze zichzelf vandaag ook maar mogen noemen. Het is verschrikkelijk en ze zijn alleen maar uit op je geld. Ook hebben ze geen receptie, nooit gehoord van hygiëne, en zijn ze alles behalve beleefd (vooral als er nogal veel fouten door henzelf gemaakt worden).

Gelukkig heeft dat de pret niet al te veel mogen drukken en hebben we veel leuke dingen gedaan. Zo heb ik haar talloze musea laten zien, zoals Power Station of the Art, K11 Art Foundation, Zhejiang Museum, Zhejiang Art Museum, en meer dan genoeg tempels. Ook hebben we in Hangzhou een bezoek gebracht aan Fei Lai Feng. Dit is een gebied ten westen van het West lake waar meerdere beelden in de bergwand zijn uitgehakt. Dit geeft echt een prachtig beeld in combinatie met de kleine riviertjes waarin zelfs schildpadden zwommen.

De drank is inmiddels op of doorverkocht, ik heb gedag gezegd tegen mijn dorm, en ik bevind mij momenteel op het Shanghai Railway station. Op weg naar mijn nieuwe avontuur: 6 weken backpacken door China en Maleisië! Ik zal jullie op de hoogte proberen te houden, maar om heel eerlijk te zijn zit mijn programma nogal vol dus zal dit nogal mondjesmaat gaan.

Next trip: Luoyang - Xi’an – Chengdu (PANDAS!) – Leshan – Guilin – Zhangjiajie (avatar mountains) - Shanghai!

Highlights van de maand

• Heb mijn hoogtevrees overwonnen in de Yellow Mountains (Mt. Huangshan)
  • Oma badpak gekocht om de hotspring in te kunnen
  • Om wat minder op te vallen tussen alle Chinezen heb ik besloten dat mijn bril ook wel toe was aan vervanging. Ik loop er nu lekker geïntegreerd bij met een gouden bril in typische Chinese stijl
  • De batterij van mijn telefoon begint steeds slechter te worden en dus is mijn jacht op een goede vervanger geopend. Dit vooral omdat hier in China alles met je mobiel gaat. Ik neem geen eens meer een portemonnee of pinpas/creditcard mee als ik de deur uit ga. Dus heeft iemand nog goede tips voor een goede telefoon? Oja ik ben er trouwens achter gekomen dat Huawei Chinees is en dat je het nogal anders uitspreekt dan hoe wij dat altijd in NL doen. Ik zal jullie nog wel even de juiste uitspraak leren 😉
  • Tijdens het schrijven van deze blog zat ik buiten en kwam een kat mij vergezellen. Gezellig zou je kunnen denken, alleen is mijn geweten het daar niet helemaal mee eens. Wat een pijnlijk knie tot gevolg heeft gehad. Die katten hier op de campus zijn trouwens totaal niet mensen schuw, en ze houden er dan ook geen rekening mee dat een mens misschien katten schuw kan zijn..
  • Ik merk dat ik nogal veel moeite heb met het schrijven in het Nederlands vandaag. Tja dat krijg je als je wekenlang geen Nederlands praat.. Dus alvast sorry aan alle taalnazis

Foto’s volgen zoals wel vaker wat later aangezien het nogal een klus is om dat allemaal uit te pluizen over een periode van bijna 2 maanden =P